Ibni Arabi telah membahagikan keadaan Iman itu kepada dua bahagian iaitu;
1. Iman Nazhori (berdasarkan dalil akal dan penglihatan zhohir)
2. Imam Dhoruri (yang dicampakkan dalam hati secara langsung dari Allah)
Adapun perbezaan antara dua jenis Iman adalah tersangat jauh bezanya kerana Iman yang Nazhori itu adalah semata-mata dengan pengajian Ilmu Akal di mana untuk membuktikan Wajudnya Allah ini, Alam ini digunakan sebagai dalilnya. Ada Alam ini menunjukkan adanya Allah yang menjadikannya.
Manakala Imam Dhoruri pula adalah keyakinan kepada Wujudnya Allah tanpa sedikitpun Nazhor(tilik atau fikir) bahkan semata-mata keimanan yang dianugerahkan dalam hati secara langsung dari Allah tanpa sebarang usaha pengajian yang memerlukan bukti dan dalil. Malah Allahlah yang menjadi dalil pada wujudnya Alam ini.
Dengan demikian segala bentuk Ilmu Pengetahuan yang bersumberkan akal dan logik semata-mata tidak dapat lari dari Madkhul(ada penyakit/kecacatan)yang memungkinkan berlakunya kesalahan, kekeliruan, salah kefahaman atau berdasarkan atas gerakan nafsu syahwat yang halus lagi tersembunyi. Ilmu akal ini mungkin benar dan betulnya tetapi kesilapan boleh berlaku di mana-mana sahaja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan