.....bagaimana pula dengan sifat Abu Bakar yang terus mempercayai ...kisah nabi diangkat ke langit...apa maksudnya............
Saidina Abu Bakar terus mempercayai kisah mi'raj Nabi S.A.W, kerana beliau benar2 menyaksikan dengan 'ilmunya' bukan sekadar dengar2 dari orang lain, dari ustaz2, dari ibu bapa. Kalau kita hanya mendengar sahaja tanpa penyaksian dengan ilmu, maka ia hanyalah 'TAQLID BUTA' bukannya ber'IMAN'
Ulama2 yang membenarkan Nabi S.A.W itu mi’raj kelangit dengan jasadnya, setelah mereka2 ini sendiri mengalami mi’raj ‘KENABIAN’ S,A.W itu secara yang sama, walaupun berbeza fenomena penyaksiannya, Inilah diunkapkan ‘PENYAKSIAN’ dan ilmu ‘YAQIN’, dan bukannya sekadar dengar2 sahaja. Kalau kiranya kita hendak membenarkan sesuatu ilmu mestilah kita alami, baharulah kita ‘YAQINI’
وأستكشف، ومتسنن ومبتدع أسرار مذهب كل طائفة ؛ لأميز بين مُحق ومبطل
Rahsia2 mazhab tiap2 kelompok, yang dapat aku bezakan yang hak dan yang batil, yang mengikut sunnah dan yang bidaah.
فظهر لي أن العلم اليقيني هو الذي ينكشف فيه المعلوم انكشافاً لا يبقى معه ريب
Dan dijelaskan untukku sesungguhnya ilmu 'YAQIN' itu ialah yang membukakan ilmu2 yang padanya satu kefahaman yang kasyafi/lantas yang tiada syak/keraguan dengannya.
وكل علم لا أمان معه ، فليس بعلم يقيني.
Setiap ilmu yang tiada kesejahteraan/aman/kelepasan dengannya, bukanlah ilmu yang yaqin,
*كَلا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ*
Bukanlah begitu, sekiranya kamu semua akan tahu ilmu 'al-yaqin'
*لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ*
Sesungguhnya kamu2 akan lihat neraka Jahim
*ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ*
Kemudian , sesungguhnya kamu2 akan saksikan dengan penglihatan yang yaqin/benar.
SELAMAT MENGKAJI DAN MENELITI.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan