Dikala ‘Adam’ dan ‘Hawa’ “BERDOSA”. 'Kekaburan' bertapak diKerajaan KeTuhanan. Persepsi ‘KERAJAAN KETUHANANAN’ seolah2 di bahagi dua:
(a) Kerajaan KeTuhanan Al QUDDUS/ SUCI/ TANPA FIKIRAN2.
Al QUDDUS/ TAUHID ZAT tidak memberi ruang kepada fikir2, kerana terfokusnya ‘PENYAKSIAN’ kepada ‘SATU SIFAT’ (Tanpa zarah perbezaan)
(b) Kerajaan Syaitan: Kerajaan Syaitan seumpama memberi ruang kepada pemikiran khayalan2 yang berupa ‘Materialisma Duniawiyah dan Ukhrowiyah’.
Pemikiran2 berkisar kepada ‘KEADAAN2 PERTENTANGAN’ dan ‘PERBALAHAN ROHANIYAH’. Situasi ini diterjemahkan olih ‘MANUSIA2’ sebagai ‘NIKMAT2 PERIBADI’.
Dengan nama ‘TUHAN’ yang Maha Pemurah serta Maha Pengasih
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ
102:1
Melalaikan kamu ‘BERBANYAK2’. (MENGUMPUL harta2, ilmu2, fikir2)
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ
102:2
Sampai kamu meziarahi kubur2
حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ
102:3
Bukanlah begitu, kamu semua akan mengetahui
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
102:4
Kemudian kamu semua akan mengerti (PINTAR MENELITI)
ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
102:5
Tidaklah demikian, sekiranya kamu semua mengetahui dengan ‘IMU YAQIN’.(HAQIQAT KEBENARAN)
كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ
102:6
Kamu2 akan melihat neraka (KESENGSARAAN) Jahim
لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ
102:7
Kemudian kamu2 akan lihat dengan pandangan ‘KEYAQINAN’ (TEMBUS/ KETERBUKAAN/ KYASFI)
ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ
102:8
Kemudian Sungguh2 akan ditanya, pada hari itu, tentang nikmat2
ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النّعِيْمِ
Maka terbitlah ungkapan2: Tuhan, Adam, Hawa, Malaikat, Syaitan, Nabi, wali2, paderi2, ulama2, ustaz, dosa, pahala, syurga, neraka, azab, baik, buruk, mazhab2, kelompok2, bangsa, ugama2, Islam, Kritian, Hindu, Buddha….serta bersimpang siurnya pemikiran2 yang menjurus kepada pertentangan serta perbalahan tanpa henti .
.Nabi bersabda
الهكم التّكثر يقول إبن ادم مالي؛ مالي ؛ وهل لك من مالك إلا ما اكلت فافنيت او لبست فأبليت او تصدّقت فأبقيت
Telah melalaikan kamu berbanyak2 , berkata anak Adam ‘hartaku, hartaku’. Adakah bagimu pemilikan, melainkan apa yang kamu makan, lalu kamu binasakan (Berak)? Atau yang kamu pakai, lalu kamu burukan (lusuh), dan kamu sedekahkan, lalu kamu kekalkan (menyebut2 selalu). Dirawikan Muslim dari Abdullah bin Abu Asy-Syukhair.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan